Sindikat delavcev gostinstva in turizma opozarja na problematiko poklica reševalca iz vode in na dejstvo, da nekatere vladne obljube ostajajo mrtva črka na papirju

11. 3. 2025

V Sindikatu delavcev gostinstva in turizma (Sgit) že nekaj let odkrito, javno nasprotujejo praksam t. i. outsourcinga, naročanja izvajanja določene dejavnosti ali dela dejavnosti pri zunanjih izvajalcih, saj se običajno po letu dni od prevzema delavkam in delavcem praviloma poslabšajo pravice, ki so jih imeli prej, nenazadnje delodajalca prevzemnika storitev zavezuje tudi druga kolektivna pogodba. Boju proti prekarnosti in outsourcingu pa se je zavezala tudi aktualna vlada Republike Slovenije, vendar so žal vladne obljube še vedno zgolj mrtva črka na papirju, opozarjajo v sindikatu.

Gre za škodljiv poslovni model, ki se le še razrašča, namesto, da bi se zmanjševal. Med vsemi poklici, ki so outsourcani, najdemo tudi reševalce iz vode, ki se jih v marsikateri sredini obravnava kot »nebodigatreba«, kljub temu, da rešujejo življenja in so pomemben deležnik v delovnem procesu term, zdravilišč, kopališč … Problematika reševalcev iz vode in številne kršitve (predvsem v povezavi s počitki ali pa je reševalcev na določenem kopališču premalo) pa nastaja prav z zaposlitvijo samostojnih podjetnikov (espejev), na kar smo opozorili že v letu 2023 inšpektorat za delo, leta 2024 pa tudi ministra za delo, naštevajo v sindikatu delavcev gostinstva in turizma. »Kljub temu, da obstajajo vsi elementi delovnega razmerja, se namreč širi poslovni model kopališč, ki omogoča delo delavcem samostojnim podjetnikom. Zanje ne velja omejitev delovnega časa, in to kljub temu, da obstaja veliko tveganje z vidika varnosti in zdravja pri delu

Pomemben, a degradiran in prekariziran poklic

V zvezi z reševanje omenjene problematike so se v sindikatu pred kratkim z dopisom obrnili na ministrstvo za delo, Upravo RS za zaščito in reševanje ter na ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport. Kot reprezentativni sindikat namreč sodelujejo pri spremembah zakona o varstvu pred utopitvami ter tudi pri spremembah podzakonskih aktov. »Ključna problematika, ki jo zaznavamo pri tem poklicu je, da ni uvrščen v standardno klasifikacijo poklicev, kar smo že predlagali na Upravi za zaščito in reševanje RS, pa so nam odgovorili, da nimajo te pristojnosti. Poklic reševalec iz vode se opravlja prav v panogi gostinstva in turizma, žal pa tudi v kolektivni pogodbi za gostinstvo in turizem nimamo opredeljene dejavnosti “reševanje iz vode”. Zato smo že predlagali, da bi v drugi člen kolektivne pogodbe pod stvarno veljavnost dodali dejavnost “reševanje iz vode”, da se ta poklic uvrsti tudi v enega izmed tarifnih razredov (glede na zahtevnost dela, delovne pogoje, usposobljenost, tudi znanje tujih jezikov za komunikacijo z gosti, dobro psihično pripravljenost). Ta poklic kotira na trgu dela v zelo slabi luči, ponekod se plačilo za delo enači s plačilom delavke čistilke ali tudi nižje. Danes so ti delavci, ki so redno zaposleni, povečinoma z osnovno bruto plačo na minimalni plači, čeprav nosijo izredno veliko odgovornost za življenja ljudi (na kopališčih, bazenih, ob divjih vodah …). Brez njih pa se tudi ni mogoče iti turizma. Ob obravnavi problematike, da tudi tega kadra vse bolj primanjkuje na trgu dela, smo že na Upravi za zaščito in reševanje RS opozorili, da mora biti ta poklic uvrščen v vsaj V. tarifni razred ter za to zahtevana primerna izobrazba, in sicer ne le poklicna šola oziroma opravljeni izpiti za reševalca iz vode (to delo namreč lahko opravljajo tudi študentje in dijaki), saj se bo le na tak način mogoče regulirati tudi dostojno plačilo za opravljanje tega dela in zanimanje za ta poklic. Predlagali smo še in predlagamo tudi vsem resornim ministrstvom, da zakonsko prepreči outsourcing tam, kjer je stalna potreba po delavkah in delavcih. V sindikatu namreč ocenjujemo, da če so prisotni vsi elementi za sklenitev rednega delovnega razmerja in kjer je redna potreba po delu delavcev vse leto (tako v zdraviliščih, termah, nekaterih hotelih itd.), da je vsaj 80 odstotkov teh delavcev redno zaposlenih in samo v času, ko je potreba po teh delavcih večja, se zaposli zunanje izvajalce teh storitev,« med drugim poudarjajo v sindikatu.

Za boj proti prekarnosti, proti outsourcingu, se je zavezala tudi aktualna vlada in od vas pričakujemo, da nas slišite ter odpravite za zaposlene škodljive poslovne prakse. Od vseh naših sestankov pa do danes se žal ni spremenilo na tem področju še popolnoma nič, so še kritični v sindikatu delavcev gostinstva in turizma.

Foto Nikolaos Dimou/Pexels

Share