Izračunavanje minimalnih življenjskih stroškov – poziv in predlogi rešitev

5. 8. 2024

ZSSS je ponovno pozvala pristojno ministrstvo in ministra za delo, naj se končno uredijo zakonske podlage za primerno, ažurno in pošteno izraćunavanje minimalnih življenjskih stroškov. V nadaljevanju nekaj poudarkov in celoten poziv.

 

ZSSS je že večkrat opozorila na problematiko izračunavanja minimalnih življenjskih stroškov (MZŠ), tako na dolžino obdobja kot tudi na primernost obstoječe metodologije, ki je bila uporabljena v zadnjih dveh izračunih (v letih 2017 in 2022).

Prepričani smo, da je potrebna takojšnja sprememba zakona, in sicer tako, da se bo zagotovil namen izračunavanja MŽS, to je določitev zneska, ki predstavlja pokritje minimalnih stroškov, ki posamezniku omogočajo preživetje na mesečni ravni. Ker so MŽS tudi podlaga za določitev minimalne plače in zneska osnovnega minimalnega dohodka, pa neposredno vplivajo tudi na višino minimalne plače in prejemke najranljivejših posameznikov, ki so upravičeni do socialne denarne pomoči.

Zakon o socialno varstvenih prejemkih določa, da se izračun MŽS opravi vsakih šest let, kar pa ne odraža dejanskega stanja. Izračunan znesek pa prav tako ne zadostuje za pokritje minimalnih stroškov v posameznem letu. Zato smo prepričani, da je izračun MŽS potrebno opravljati v krajšem obdobju, in sicer na letni ravni. Ker je znesek MŽS tudi zakonska podlaga za določitev minimalne plače, je še toliko bolj pomembno, da se preračun opravi vsako leto. Cilj minimalne plače, ki je določena 20 % nad zneskom MŽS, je zagotavljanje minimalne plače, ki zaposlenemu in njegovi družini omogoča več kot le pokritje nujnih življenjskih stroškov.

Z namenom, da bodo MŽS kar najbolje odražali realen znesek, ki je v posameznem letu potreben, da posameznik pokrije nujne življenjske stroške za preživetje, predlagamo, da se v Zakonu o socialno varstvenih prejemkih spremeni obdobje, v katerem se izračunavajo MŽS, in sicer iz šest na eno leto, ter da se določi, da se za izračun MŽS uporabijo podatki SURS o povprečnih cenah življenjskih potrebščin za obdobje januar-december preteklega leta, vsakoletni izračun pa se opravi v mesecu januarju, še pred določitvijo zneska minimalne plače.

Nadalje predlagamo, da se v Zakonu določi katere kategorije življenjskih stroškov se uporabljajo v izračunu.  Za vsako posamezno kategorijo pa se določi košarica dobrin, ki jo sestavljajo nujne potrebščine in storitve, ki posamezniku omogočajo minimalen standard za preživetje na mesečni ravni, vključno z obsegom posamezne košarice. Predlagamo, da se v izračunu upoštevajo košarice dobrin po naslednjih 10-ih kategorijah: 1. hrana in brezalkoholne pijače; 2. oblačila in obutev; 3. stanovanja, voda, električna energija; 4. stanovanjska in gospodinjska oprema in tekoče vzdrževanje stanovanj; 5. zdravstvo; 6. prevoz; 7. komunikacije; 8. rekreacija in kultura; 9. izobraževanje; 10. raznovrstno blago in storitve. Za pripravo košaric dobrin po omenjenih kategorijah mora biti pristojno MDDSZEM, le te pa naj bodo oblikovane na podlagi strokovnih kriterijev. Z namenom spremljanja ustreznosti nabora v posameznih košaricah po ključnih kategorijah življenjskih stroškov predlagamo, da se vsako leto pred izvedbo izračuna le ta predstavi in poskuša uskladiti s socialnimi partnerji v okviru ESS.

Celoten poziv si preberite TUKAJ.

Share