Sindikat delavcev trgovine opozarja: Brez zadovoljnih zaposlenih Mercator ne bo mogel ohraniti ugleda in uspešnosti
19. 11. 2024Kupci vse bolj spoznavajo, da se za sijočo fasado skriva resno zanemarjanje socialnih pravic in vrednot, ki so bile ključne za Mercatorjev uspeh v preteklosti, opozarjajo v Sindikatu delavcev trgovine Slovenije (SDTS), kjer vodstvo pozivajo k socialnemu dialogu.
Delimo njihov današnji javni poziv vodstvu Mercatorja in njegovim lastnikom, družbi Fortenova, pod katerega je podpisan generalni sekretar sindikata Ladi Rožič:
V zadnjih dneh smo v javnih medijih zasledili vaše izjave, da je Mercator uspešno prestal težko leto prestrukturiranja in da so poslovni rezultati boljši kot v lanskem letu. Izpostavili ste, da to daje pozitivno osnovo za prihodnost. Kljub tem optimističnim navedbam pa se porajajo vprašanja o stanju socialnega dialoga v vašem podjetju.
Mercator je skozi desetletja zgradil svoj ugled kot “najboljši sosed”, pri čemer so imeli ključno vlogo zaposleni, ki so zvesto in predano sprejemali podjetje kot svoje. Poleg tega Mercator nosi tudi priznani status družini prijaznega podjetja, kar pa se, glede na nedavne dogodke, vse bolj postavlja pod vprašaj.
Problem: Kršenje temeljnih načel socialnega dialoga
Socialni dialog je v zahodni Evropi in Sloveniji temelj medsebojnega sodelovanja med delavci in delodajalci, ki omogoča vzajemno razumevanje in uspešno upravljanje podjetij. Zato smo globoko razočarani nad načinom, kako se trenutno upravljajo ključne odločitve v Mercatorju:
- Enostranske odločitve o zaprtju poslovalnic: O zaprtju poslovalnic Mercator Tehnike in Cash & Carry-jev so bili zaposleni obveščeni le pol ure pred uradno objavo. To je očitno neskladno z zakonodajo, saj bi morale biti odločitve takega pomena predhodno usklajene s svetom delavcev. Vaše izjave v medijih, da so bile spremembe usklajene s socialnimi partnerji, so zavajajoče in neresnične.
- Prikrito ukinjanje delavskih pravic: Humanitarni sklad, ki je bil ustanovljen z namenom pomoči zaposlenim v izrednih življenjskih situacijah (kot so poplave, požari, hude bolezni ali smrt v družini), že dalj časa ne deluje. Gre za pomembno orodje, ki je bilo eden izmed razlogov za priznanje Mercatorju kot družini prijazno podjetje.
- Ogrožanje delavskih standardov: Počitniške kapacitete, ki so bile do oktobra 2024 zagotovljene kot del standarda za zaposlene, so pod pritiskom prodaje. Svet delavcev
Mercator, kjer so tudi predstavniki sindikata SDTS, je že večkrat podal jasno stališče, da se kapacitete ne prodajo, saj morajo kljub morebitnim spremembam lastništva v podjetju odločitve o takih vprašanjih slediti slovenski zakonodaji, kar pomeni, da brez sveta delavcev le teh ni moč prodati. - Ukinjanje varnostne službe: skladno s 5. členom Zakona o varnosti in zdravju pri delu je delodajalec dolžan zagotoviti varnost in zdravje delavcev pri delu, kar bi moralo biti delodajalcu prvotnega pomena. Zaposleni se soočajo z vedno večjim številom napadov, prihaja pa tudi do fizičnih poškodb, kar je nesprejemljivo. Trgovke in trgovci so prepogosto prepuščeni sami sebi, ko pride do tovrstnih situacij.
Poziv vodstvu in lastnikom
Spoštovani, zavedati se morate, da je Mercator podjetje z dolgoletno tradicijo, kjer je uspeh temeljil na dobrem sodelovanju med vodstvom in zaposlenimi. Trenutne prakse pa kažejo na resno krizo zaupanja. Brez zadovoljnih in motiviranih zaposlenih Mercator ne bo mogel ohraniti svojega ugleda in uspešnosti. Prav tako opozarjamo, da nobena reklama ne more preglasiti nezadovoljstva in glas ljudstva. Kupci vse bolj prepoznavajo, da se za sijočo fasado skriva resno zanemarjanje socialnih pravic in vrednot, ki so bile ključne za Mercatorjev uspeh v preteklosti.
Pozivamo vas, da
- Vzpostavite iskren in transparenten socialni dialog z zaposlenimi in njihovimi predstavniki.
- Spoštujete slovensko zakonodajo in socialne standarde, ki so bistveni za dolgoročni uspeh podjetja.
- Oživite humanitarni sklad in ohranite počitniške kapacitete, ki so del delavskih pravic in standardov.
- Premislite o svojih nadaljnjih dejanjih, saj si zaposleni, kupci in širša javnost zaslužijo spoštovanje.
- Vzpostavite zadostno število varnostnikov, saj mora biti varnost zaposlenih in posledično tudi kupcev na prvem mestu.
Zavedajte se, da ima tudi glas zaposlenih moč, in da bo ignoriranje teh pozivov imelo posledice tako znotraj podjetja kot v javnem prostoru.