SDPZ poziva: Nujna je čimprejšnja prilagoditev javnega prevoza

12. 9. 2024

S 1. julijem 2024 se je v Sloveniji pričelo novo koncesijsko obdobje izvajanja gospodarske javne službe javni linijski prevoz potnikov v notranjem cestnem prometu. Država naj bi zagotovila večje število prevoženih kilometrov, več avtobusnih linij in predvsem izboljšala standard dostopnosti za potencialne uporabnice in uporabnike. Zaradi razbremenitve cestnega prometa in tudi zaradi ciljev zelenega prehoda, je gotovo naloga države, da zagotovi dober in dostopen javni prevoz, od katerega so odvisni tako šolarji in upokojenci, kot tudi zaposleni, ki prihajajo na delo.

V Sloveniji je ob več kot 850.000 delovno aktivnih še vedno le 5 odstotkov vseh poti opravljenih z javnim prevozom. Na Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) smo s pričakovanjem spremljali poskus krepitve javnega prevoza, saj bi se tako tudi več delavk in delavcev lahko odločalo za prihod na delo z avtobusom. Pogoj za to pa je, da se linije izvajajo takrat, ko se prične z delom, da je zanesljiva in predvsem, da je direktna in hitra. V Sindikatu delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ) smo od spremembe pričakovali predvsem izboljšanje delovnega časa voznikov, saj bi ob povečanju števila linij lahko na DUJPP omogočili oblikovanje delavcu prijaznih delovnih nalog.

Že med poletjem smo bili seznanjeni s težavami, predvsem so nas delavci, ki so že prihajali na delo z avtobusi, opozarjali, da so linije ukinjene, premaknjene na čas, ki za prihod na delo ni primeren ali pa se je hitra linija spremenila v dolg pohod po lokalnih cestah.

S 1. septembrom, s prehodom na običajne vozne rede pa se je odprl pekel. Naši otroci so ostajali na postajah, tam, kjer so bili prej trije avtobusi, je bil sedaj predviden samo eden, linije so bile vzpostavljene tako, da so otroci in zaposleni zamujali svoje obveznosti. Marsikdo je moral presedati, otroci so vstajali ob petih, da so ujeli prihod v šolo, enako je marsikdo ugotovil, da na delo preprosto ne more. Če ima vozilo, se bo zopet naslonil na uporabo osebnega vozila, tisti, ki vozila nimajo, so sedaj v veliki stiski. Za nameček pa so se nove linije pojavile tam, kjer se avtobusi en za drugim vozijo prazni. Zakaj? Ob dramatičnem pomanjkanju voznikov, ki se samo še stopnjuje, je taka razporeditev linij najmanj absurdna.

Poziv ZSSS, skupaj s SDPZ, ki naj ga slišijo tako na DUJPP, ki določa linije, kot tudi pri koncesionarjih, ki jih izvajajo, je k čimprejšnji prilagoditvi. Ohranite dobre osnove, predvsem s poudarkom na povezavah, ki v šolo in domov pripeljejo naše otroke in nas do delovnega mesta in nazaj. Edino na tak način lahko okrepimo zaupanje v uporabo javnega prevoza.

Dejstvo, ki se ga predstavniki pristojnih ministrstev, skupaj z novoustanovljeno Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), zavedajo že desetletje, je pomanjkanje voznikov. V praksi sindikat ugotavlja, da je ob novih voznih redih, ko je bilo povečano število linij, hkrati pa se ni vzela v obzir optimizacija delovnega časa voznikov, nemogoče v celoti izvesti vse linije. Voznikov preprosto ni dovolj! Kljub temu, da imajo že sedaj prisotnost na delovnem mestu, ki je na meji zakonitega ali preko.

Rešitev, ki jo ponuja DUJPP na spletni strani, da bo na teren poslal inšpektorje, ki bodo delili kazni, je ne samo neživljenjska, temveč gre za sprenevedanje. Zato ponoven poziv: pri oblikovanju voznih redov upoštevajte dobre prakse, realne potrebe potnic in potnikov ter humanizacijo delovnega časa voznikov. Niso roboti, niso računalniška simulacija, so ljudje, ki bodo ob nadaljevanju takih razmer še hitreje zapuščali panogo. In odgovornost za to bo treba prevzeti.

Generalna sekretarka SDPZ Saška Kiara Kumer, univ. dipl. prav. in izvršni sekretar ZSSS Andrej Zorko, l.r.

Naslovna fotografija: Arhiv DE

Share